زمان جاری : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 12:14 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 278
نویسنده پیام
zahra آفلاین



ارسال‌ها : 22
عضویت: 3 /3 /1392
سن: 16
تشکرها : 18
تشکر شده : 19
مصاحبه جالب , خواندنی و دلنشین مجله "روزهای زندگی" با محمد علیزاده







این شماره مجله خوش نام "روزهای زندگی" (423) میزبان محمد علیزاده و گفتگوی دلنشینی با او بود . البته مجله اول تیر ماه 1392 انتشار یافت , اما متاسفانه دیر به دست سایت هواداران رسید و ما هم بلافاصله برای شما هواداران عزیز قرار دادیم .

سایت هواداران محتوای گفتگو را برای شما هواداران عزیز آماده کرده که در ادامه میتوانید مطالعه نمایید ...



اشاره :
محمد علیزاده در جایگاه بسیار خوبی از موسیقی امروز قرار دارد . او با مرارت سختی تمرین و پشتکار فراوان به اینجا رسیده است . غرور و تکبر در او جایی ندارد و از حاشیه و جنجال دوری میکند . علیزاده مهندس کشاورزی است و از کودکی به خوانندگی علاقه داشته است . او سه بار مقام اول قرائت قران را در سطح کشور بدست اورده است . علیزاده بعد از البوم "دلت بامنه"در حال اماده سازی البوم بعدی خود میباشد .



بین سالهای 82 - 83 سبک خواندنتان شبیه محمد اصفهانی بود و تحریر صدایتان به آن سبک ها بیشتر می خورد , اما یک دفعه سبک خود را تغییر دادید , دلیل این تغییر ناگهانی چه بود ؟
در آن دوران که من آموزش دیده و "لب خاموش" را تولید کرده بودم , یک تجربه عملی به دست آوردم و در آن دوره بیشتر دنبال تجربه اندوزی بودم اما بعد از آن دوست نداشتم سبک و سیاق موسیقی و خواندنم شبیه کسی باشد , چون معتقدم تقلید هنگام یادگیری قشنگ است , اما وقتی خواننده وارد عرصه ای میگردد که باعث می شود موسیقی اش را مردم گوش بدهند , خب باید یک امضایی از خود داشته باشد . حالا در این مسیر هم بالاخره گهگاهی موسیقی های من دچار تغییر سبک می شد و بخاطر اینکه جایگاه موسیقیایی خودم را پیدا کنم و چون آموزش های ردیف های آوازی دیده بودم به خاطر همین آن موقع داشتم پاپ سنتی می خواندم , اما سر انجام تصمیم گرفتم یک چیزی ارائه بدهم برای محمد علیزاده . یعنی اینکه اگر کسی کارهای مرا گوش داد بگوید این سبک و سیاق محمد علیزاده است .



چه کردید ؟
نخواستم کار زیادی بکنم و خیلی اتفاق خاصی را رقم بزنم , فقط یک مقدار بینش خود را نسبت به موسقی و انتخاب ترانه هایم و نوع خواندنم عوض کردم و قطعا این نوع خواندنم را آلبوم به آلبوم تغییر میدهم . چون دوست دارم باز توانایی های دیگر صدایم را در یک جاهای خاص دیگر نشان بدهم . یعنی همیشه دوست دارم خودم و مردم را سورپرایز و متعجب کنم . قطعا در البوم جدیدم هم جوری می خوانم که شاید مردم از من کمتر شنیده باشند .



چرا تغییر را دوست دارید ؟
این تغییر در ذات من است و دوست دارم این کا را انجام دهم , اما کلا سبک و سیاق من ان سبکی است که مردم تا حالا شنیده اند .



خودتان به کدام سبک بیشتر علاقه مندید ؟ سبکی که الان میخوانید یا سبکی که در گذشته می خواندید ؟
این سبکی را که الان دارم دنبال می کنم و می خوانم , خیلی دوست دارم و پرورشش میدهم .



کسی هم از شما تقلید میکند ؟
بله , بعضی ها که تازه وارد موسیقی شده اند , دارند این فرم و سبک را از من تقلید می کنند و من از این بابت خوشحالم و فکر می کنم موسیقی من تاثیر خوبی داشته که این اتفاق افتاده است .



شما تقلید را می پسندید ؟ خودتان موسیقی تان را از جایی الهام گرفته اید ؟
تقلید در زمان یادگیری خوب است , اما در زمانی که می خواهی وارد یک مرحله بشوی برای شما یک دنیای بزرگتری را درست میکند . در آنجا تقلید اصلا چیز خوبی نیست .



در زمینه ملودی چطور ؟
بله . من شاید از یکسری موسیقی ها الهام گرفتم که آن موسیقی ها هم ربط به موسیقی خودم داشته , ولی همیشه نبوده .



خود شما زمانی که خواستید موسیقی را شروع کنید از چه کسی تقلید کردید ؟
من هیچ وقت هیچ کس الگویم نبوده , هر خواننده ای را با توجه به توانایی ها ی خودش دوست داشتم و گوش می کردم و از هر کدام از آنها یک چیز یاد گرفتم . در واقع الگویم یک نفر نبوده , بلکه هر چیزی را که به نظرم خوب آمده یاد گرفتم .



یکی از کسانی را که از او چیز آموخته اید , می توانید نام ببرید ؟
مثلا از آقای محمد اصفهانی بوده و چون بسیار موسیقی سنتی را دوست دارم , قطعا گوش دادن به البوم های استاد شجریان روی صدا و لحن من تاثیر داشته است .



شما ترانه سرایی و آهنگسازی نیز می کنید , بهتر نیست فقط بخوانید و به ترانه سرایی و آهنگسازی نپردازید ؟
خب , ببینید وقتی یک خواننده خودش گهگاهی ترانه می گوید یا ملودی سازی می کند , همه اینها را هم قد می سازد و با هم چفت می کند . چون این اتفاق از درون خودش است . خب من صدایم را خودم بهتر میشناسم , ملودی هایم را می شناسم , کلمه هایی را که می گویم می شناسم و ناخوداگاه این کلمه های من در ترانه من می آید و با ملودی من چفت میشود و این باعث میشود در خواندن من هم تاثیر بگذارد و اتفاق خوبی می افتد . اما ممکن است بعضی وقتها از ترانه سراها و ملودی سازهایی که خط فکری شان خط فکری شما نیست استفاده بکنید و اتفاق خوبی نیفتد . ولی وقتی خودم این کار را می کنم یا از ترانه سراها و ملودی سازهایی که خط فکری شان در خط من است و با خط فکری من همخوانی دارند , استفاده میکنم , قطعا اتفاق خوبی در موسیقی می افتد . بنابراین در آلبوم جدیدم با ترانه سراها و ملودی سازهایی کار می کنم که خط فکری شان با من یکی و هماهنگ باشد .



در این مثلثی که برای خود تشکیل دادید , یعنی خوانندگی , آهنگسازی و ترانه سرایی , به نظر شما در کدام ضلع آن موفق تر عمل کرده اید ؟
خوانندگی . من خودم را خواننده می دانم با اینکه ملودی های زیادی ساخته ام , هم برای خودم و هم برای خواننده های دیگر که موفق بودند , اما همیشه خودم را خواننده می دانم و در این کار موفق ترم .



چرا بعضی از موسیقی های دهه پنجاه ماندگار شدند , اما بعد از آن دیگر موسیقی ماندگار نداشتیم ؟
موسیقی های دهه 50 را شما الان دارید نگاه میکنید که ماندگار است . ماهم باید 50 سال بایستیم و ببینیم که موسیقی الان ماندگار است یا نه . ما امروز نمیتوانیم در مورد ماندگاری یا ماندگار نبودن موسیقی مان حرف بزنیم . مثلا سال 1440 باید دید که موسیقی الان ماندگار است ؟ کارهایی که در دهه 50 تولید شده به تناسب و بر پایه حال و هوای آن زمان ساخته شده و کارهای الان هم بر اساس اتفاقات و روزگار این زمان ساخته شده . اجازه بدهید چهل سال دیگر مشخص شود که ماندگار هست یا نه . اما ناگفته نماند که موسیقی هایی که هنرمندان ما کار کرده اند در حدی بوده که توانسته خواننده های لس آنجلسی را فلج کند . هنرمندان ما وقتی برای اجرای کنسرت به خارج می روند , ایرانیان مقیم آن کشورها از آنها بسیار استقبال می کنند . الان اکثر جوانهای ما موسیقی های داخل را گوش می کنند تا لس آنجلس را . قطعا ما الان موزیسین ها و خواننده هایی داریم که 50- 40 سال دیگر آثارشان ماندگار خواهد شد .



رسالت محمد علیزاده چیست ؟
من از وقتی که خواستم موسیقی را شروع کنم , همیشه شعارم این بوده که از عشق بخوانم . من دوست دارم موهبتی که خدا به من داده و راهی که جلو من گذاشته , یعنی خوانندگی با آن به جامعه ام عشق و آرامش بدهم . می خواهم با کارهایم مردم را به سمت بخشیدن و گذشت کردن ببرم . به سمت آن چیزهایی که خدا دوست دارد . این رسالت محمد علیزاده است , حالا تا چه حد موفق است نمی دانم .



شما آذری هم خیلی خوب می خوانید , قصد خواندن آذری ندارید ؟
اتفاقا چرا , حتما می خوانم و در کنسرتهایم یک تراک اجرا میکنم .



شما سالها پیش یعنی سال 80 با امیر سرگزی به عنوان آهنگساز همکاری داشتید , آیا از ایشان راضی بودید ؟
کاری هم که با ایشان تولید کردم در سال 80 بود , اما متاسفانه سال 85 وارد بازار شد و موفقیت زیادی در بر نداشت , گرچه توانایی های امیر سرگزی بر هیچ کس پوشیده نیست .



ملاکتان برای کاری که تولید می کنید بیشتر نظر مخاطب است یا خودتان ؟
ببینید مخاطبی که کارهای مرا گوش می کند و مرا دوس دارد , قطعا با من هم سلیقه و هم فکر است و نمی شود گفت که فقط سلیقه خودم یا مخاطب را اعمال می کنم . اما همیشه این یک جاده دو طرفه است , یعنی هم سلیقه خودم و هم سلیقه مخاطب را در نظر می گیریم .



از نظر کسانی که قبلا با آنها کار کرده اید در کارهای بعدی تان استفاده می کنید ؟
قطعا میلاد ترابی همیشه در کارهای من حضور دارد , مگر اینکه خودش دیگر نخواهد . میلاد هنرمند توانمندی است و به کارش وارد است . او جدای از اینکه با من موسیقی کار می کند , دوست خیلی خوب من است . من در آلبوم " دلت با منه " با چند نفر تنظیم کننده جدید کار کردم . خیلی هم خوب بود و من راضی ام از آنها , آقای حسامی , آرتین زمانی و شهاب اکبری , این عزیزان در کار من خیلی تاثیرگزار و مفید بودند و آن اتفاقی که من دوست داشتم بیفتد در کار , افتاد و واقعا ممنونشان هستم . در آلبوم جدیدی که میخواهم تولید کنم و فعلا در مرحله پیش تولید آن هستم , یکی دو نفر ترانه سرا در ذهنم دارم و آهنگساز و تنظیم کننده به غیر از میلاد ترابی قطعا چند نفر دیگر را اضافه خواهم کرد .



چه چیزی باعث آرامش شما می شود ؟
من همیشه سعی می کنم محیط زندگی ام را جوری بچینم که به آرامش برسم . زمانی که پیش پدر و مادر و خانواده ام هستم , آرامم و آن ارامش را دارم . اگر کاری نداشته باشم از چهارشنبه تا جمعه در خدمت خانواده ام هستم و این اتفاق برای من آرامش می آورد .



خودتان آرام هستید ؟
من کلا آدم آرامی هستم و اعتقاد دارم که عزت دست خداست و هر انچه در زندگی من هست از لطف خداست و این خدا حدا گفتن مرا آرام کی کند .



شما در صحبت هایتان نشان دادید که آدم معتقدی هستید , این اعتقادات شما از کجاست ؟
سر منشا آن از خانواده ام است . من دارای پدر و مادری معتقد و مومن هستم که از کودکی یک سری اصول را همیشه به من یاد داده اند , البته خودم هم از جوانی مطالعه کردم و از طریق مطالعه یک سری چیزها را یاد گرفتم و همین طور تجربیات تلخ و شیرین داشتم .



چه چیزی برایتان مهم است ؟
انسان بودن و اینکه بنده خوب خدا بشوم خیلی برام مهمتر است تا اینکه خواننده محبوب مردم شوم . دوست دارم محبوب خداوند شوم , چون اگر محبوب خدا شوی محبوب مردم هم خواهی شد .



از چگونگی ورودتان به عرصه موسیقی بگویید ؟
من حدود نه سال دوره و کلاس آوازی دیدم و شش سال ردیف های آوازی کار کرده ام و مدتی هم در خدمت استاد زنده یاد محمد نوری بوده ام . اولین کاری را هم که کردم تحقیق بر روی موسیقی مقام خراسان بود که منجر به این شد در سال 78 کنسرتی با مضمون موسیقی مقام خراسان بگذارم . آن زمان 18 سال بیشتر نداشتم . آرام آرام وارد موسیقی پاپ شدم و خدا رو شکر در نهم اسفند 1391 آلبوم "دلت با منه" وارد بازار شد و با استقبال مردم مواجه شد . برای تهیه این البوم خیلی زحمت کشیدم و به قول حضرت سعدی :
مکن ز غصه شکایت که در طریق طلب // به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید



از سختی ها و موانع خسته نشده اید ؟
نه , این زحمت ها و دردسر ها باعث شده که من بزرگتر شوم و تجربیاتم بیشتر شود و امید به زندگی ام بیشتر و بهتر شود .



کدام کارتان را بیشتر از بقیه کارها دوست دارید و کدام برایتان خاطره انگیز بوده ؟
من کاری که دوست نداشته باشم نمی خوانم ولی کارهایی که برایم خاطره انگیز بوده , قطعه "جز تو" , "شهر باران" و از آلبوم جدید "دلت با منه" , "سرزنش" و "برگرد" .



بیشتر چه آهنگهایی را زمزمه و گوش می کنید ؟
بعضی وقتا اهنگ های خودم را گوش میکنم و با خودم زمزمه میکنم و از بعضی دوستان هم گوش میکنم . مثلا همین الان داخل ماشینم البوم اخر شهاب رمضان را داشتم گوش میدادم .



و صحبت پایانی؟
روز مادر و رور پدر تمام شده اما من دوست دارم پایان گفت و گویم در مورد انها باشد : دندانم شکست بخاطر سنگریزه ای که در غذا بود درد کشیدم و گریه کردم اما نه بخاطر شکستن دندانم بلکه بخاطر کم سو شدن چشمای مادرم .
به همه مادران و پدران این روز را تبریک میگویم و امیدوارم همیشه سایه شان بالا سر بچه هایشان باشد .
خود من هرچی در زندگی ام دارم از دعای خیر پدر و مادرم دارم و دعا میکنم همه ی بچه ها این دعای خیر پدر و مادرشان همراهشان باشد و همسن و سالهای خودم سلام میکنم و درود میفرستم و ارزو میکنم که در زمان حیات پدر و مادرهایمان برایشان حیات بخش و فرزندان خلفی باشیم .
همچنین از شما و مجله خوب روزهای زندگی تشکر میکنم.


تشکر از مجله "روزهای زندگی" بابت این مصاحبه خواندنی /

تایپ گفتگو : هانیه / مجید




منبع:www.mohammadalizadeh.ir

امضای کاربر : منم مثل تو مات این قصه ام ....
سه شنبه 01 مرداد 1392 - 19:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از zahra به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: HaniF & s3nator &



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | مصاحبه جالب , خواندنی و دلنشین مجله "روزهای زندگی" با محمد علیزاده | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS